Gaji Baru Terima Tapi Dah Hampir Susut? Yang Bujang Boleh Ikut Tips Jimat Ini

0
81
Ramainya yang juga sudah menjadi negatif dan ini bukanlah satu omongan kosong. Mungkin ada yang menyalahkan pihak lain seperti kerajaan mahupun syarikat bekerja dengan gaji rendah dan kos sara hidup makin meningkat. Ditambah pula dengan kenaikan kos sara hidup akhir-akhir ini.
Tak dinafikan itu juga menjadi faktor duit poket atau gaji mengalir bak air sungai! Namun, bagaimana ia keluar dan mengalir itu sudah tentu bertitik tolak daripada diri sendiri juga, benar?

Seorang netizen telah berkongsi cara-cara bagaimana mengelakkan kewangan menjadi negatif atau dalam bahasa mudahnya ‘pokai’ sebelum sampai hujung bulan. 
“Tips kewangan cara saya,” tulis Syafiqah A’lya. Dia menyenaraikan 7 langkah untuk menjaga kewangan atau pun gaji yang memang nampaknya sangat ‘ketat’ dan perlukan displin yang tinggi. 
“Saya bukannya kedekut, inilah cara saya berjimat. Sampai pernah over bajet sebelum gaji,” ujarnya. Mungkin kalau anda masih bujang boleh dipraktikkan. 
Bagaimana pula dengan anda? Lain orang, lain pula caranya. Namun sedikit sebanyak dengan perkongsian ini dapat membantu anda atau memberi inspirasi agar lebih berjimat cermat!


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here