Bayar Beribu-ribu, Namun Benarkah Terapi ‘Mencuci Darah’ Hanyalah Satu Penipuan?

Rawatan ‘mencuci darah’ yang dikenali dengan nama terapi Ozone kini semakin mendapat tempat di kalangan masyarakat yang pentingkan kesihatan. Meskipun perlu mengeluarkan bajet yang agak tinggi, namun atas kesedaran terhadap kesihatan mereka ini dilihat tanpa ragu-ragu membuat rawatan tersebut. 


Satu perkembangan yang baik, untuk jangka masa panjang kan! Namun, seorang netizen telah mendedahkan penipuan dan juga perkara sebenar yang didapati daripada melakukan rawatan mencuci darah tersebut. 
“Kita tengok artis buat kita buat. Itu masalah orang kita, ikut tanpa buat research. Percaya bulat-bulat. Pendapat saya banyak buruk dari baik.”
Anda boleh melihat sendiri penerangan yang diberikan. Katanya, sumber kajian didapati daripada laman Psuedoscience Watch


Buat anda yang tidak pernah mendengarnya, laman tersebut biasanya mendedahkan banyak penipuan yang dilakukan oleh pengusaha tempatan khususnya dalam memasarkan produk mereka dengan terma-terma saintifik.
Sebagai pengguna, seharusnya kita mengkaji terlebih dahulu keberkesanan sesuatu rawatan terutama ia bukan datang daripada pihak pakar di hospital. Tak salah keluarkan duit untuk kesihatan, namun lebih baik memilih jalan yang sewajarnya daripada menjadi sia-sia sahaja. 
Namun, bagi anda yang masih mahu melakukan terapi ‘mencuci darah’ ini tiada siapa yang melarang. Mungkin banyak juga testimoni yang berjaya sebelum ini kan. Tepuk dada tanya selera.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *