Akibat Boros Wang Pampasan, Kini Jatuh Miskin Semula

Mereka menjadi kaya sekelip mata selepas tanah mereka diambil untuk pembinaan terminal kontena termaju di Malaysia. Namun keluarga dari dua perkampungan nelayan di sini kini berdepan saat sukar.


Dua dekad lalu, Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP) mengambil alih perkampungan di Tanjung Pelepas dan Tanjung Adang untuk pembangunan terminal dengan memperolehi tanah seluas 1,416.4 hektar yang dianggarkan bersaiz sebuah padang bola.

Kedua-dua perkampungan mempunyai seramai 1,500 penduduk yang terdiri daripada 400 keluarga. Kebanyakan mereka bekerja sebagai nelayan dan menjalankan aktiviti bercucuk tanam. Kesemua keluarga itu menerima pampasan antara RM400,000 dan RM600,000.

Kebanyakan mereka membelanjakan wang itu untuk membeli kereta mewah manakala segelintir daripadanya menggunakan wang tersebut untuk keluarga dan rakan-rakan.

Malah, ada juga di antara mereka melaburkan wang itu dengan menyertai skim cepat kaya dan peraduan gores dan menang yang berunsur penipuan.

Namun, sejak dua tahun lalu, PTP mula mengeluarkan notis pengusiran terhadap 60 keluarga yang merupakan antara 400 isi rumah yang berpindah ke kawasan perumahan baharu dikenali sebagai Desa Payang Mengkuang.

Kawasan penempatan baharu itu terletak kira-kira 10 kilometer (km) dari lokasi mereka tinggal sebelum ini. Keluarga terbabit belum membayar rumah tersebut yang dijual kepada mereka oleh PTP dengan harga kos.

Seorang suri rumah Orang Asli berusia 72 tahun dari Kampung Tanjung Pelepas yang hanya mahu dikenali sebagai Mak Long antara mereka yang hilang segala-galanya selepas suaminya melabur semua wang pampasan dalam sektor peladangan dan pembukaan sebuah stesen minyak di Indonesia yang tidak lagi beroperasi selepas beberapa bulan.

“Kami menerima pampasan kira-kira RM548,000 untuk 0.8 hektar tanah (tanah kurnia) pada 1996 yang digunakan mendiang suami saya untuk membeli lot tanah di Indonesia dan pelaburan untuk membina sebuah stesen minyak.

“Jadi apabila pegawai pelabuhan memberitahu bahawa kami perlu membayar RM45,000 untuk rumah itu selama enam tahun selepas menerima bayaran pampasan, kami tidak mampu membayarnya,” kata Mak Long.

Mak Long yang menerima dua notis pengusiran sejak dua tahun lalu bimbang dia akan hilang tempat untuk berteduh. Tambahan pula, tiga daripada sembilan anaknya masih tinggal bersama ibu tunggal itu.

Mak Laong mengakui wujud salah faham dengan PTP apabila ramai penduduk kampung menganggap ia adalah pertukaran ‘rumah untuk rumah’ di mana mereka menyangka mendapat rumah baharu sebagai balasan kepada tempat tinggal lama mereka yang telah diambil.

“Saya cadangkan kepada syarikat itu bahawa saya boleh membayar RM200 sebulan tetapi mereka menegaskan supaya kami membuat pinjaman bank yang kami rasakan tidak adil kerana ia hanya akan berakhir dengan kami membayar lebih banyak kerana kadar faedah yang tinggi,” dakwanya.

Seorang anggota Rela, Shamsuddin Abd Hamid, 60, berkata dia tinggal bersama ibu mertuanya apabila mereka menerima pampasan sebanyak RM200,000.

“Pada 2002, walaupun kami tidak mampu membayar rumah tersebut, seorang pegawai menyerahkan kunci untuk unit kami berserta RM1,000 untuk bayaran penempatan semua, memaklumkan kami supaya berpindah segera.

“Isu itu timbul semula. Saya menerima dua notis pengusiran, satu pada tahun lalu dan satu notis lagi tiga bulan lalu. Ke mana harus kami pergi sekarang,” soalnya.

Ketika dihubungi, PTP enggan mengulas lanjut mengenai perkara itu. Pengerusi Jawatankuasa Perumahan dan Kerajaan Tempatan negeri, Datuk Abdul Latiff Bandi berkata perkara itu sedang diteliti dan PTP telah mengeluarkan beberapa notis kepada penduduk yang masih belum membuat pembayaran untuk rumah tersebut.

“Difahamkan, notis mahkamah turut dikeluarkan kepada penduduk di kawasan itu kerana tidak membuat bayaran dan ada segelintir mereka menyewa rumah tersebut kepada orang lain,” katanya.

Adakah Nasi Lemak Cik Ah Bakal Jadi Viral Seperti Nasi Lemak Anak Dara?

Nasi Lemak Anak Dara jadi viral sebab dia cantik? Mungkin ini persoalan yang boleh diutarakan kepada para netizen yang beriya benar menyebarkan cerita tentang satu perkara itu kerana semata-mata ia dilakukan wanita cantik, pendidikan tinggi dan juga nampak bersungguh dalam perniagaannya. 
Bagaimana pula dengan peniaga lain, seperti budak membantu ibunya menjual nasi lemak, anak yatim berniaga bagai kais pagi dan petang serta sebagainya. 
Seorang netizen yang dikenali dengan nama Zaty Khan nampaknya telah mencuit hati ramai orang bila dia berkongsi kisah rakannya yang bernama Cik Ah. 

Sama seperti Nasi Lemak Anak Dara, Cik Ah juga merupakan penjual nasi lemak yang masih muda dan yang pastinya bertungkus lumus meningkatkan taraf kehidupannya. 
Bukan mudah sebenarnya meniaga makanan yang diusahakan seorang diri, tanpa pembantu atau pekerja. Itu tidak termasuk dengan situasi yang perlu dia menebalkan muka dan buat tak malu bekerja bagaikan ‘jantan’. 
Begitulah antara yang dikongsikan oleh netizen ini. Tujuannya hanya satu iaitu meminta orang ramai untuk sama-sama berkongsi dan viralkan kisah perniagaan rakannya itu. 
Nampaknya, usaha ini makin membuahkan hasil apabila ramai netizen lain turut memberikan respon positif. Namun persoalannya adakah gerai Cik Ah bakal popular seperti Nasi Lemak Anak Dara? Tinggalkan komen anda dibawah.




Makkah Hampir Dibedil Peluru Berpandu Militan Houthi

Pemberontak Houthi Yaman telah dituduh mensasarkan bandar suci Mekah dengan melancarkan peluru berpandu balistik jarak jauh dari 500km di sempadan. Pemberontak dan sekutu mereka Iran menafikan sekeras-kerasnya dakwaan itu pada Jumaat.

Tentera Arab Saudi berkata peluru berpandu itu “memintas dan memusnahkan” sebelum ia boleh melakukan apa-apa kerosakan – kira-kira 65km dari Makkah. Mohammed al-Bekheity, pemimpin Houthi, menafikan bahawa tiada peluru berpandu yang mensasarkan Mekah.

“Kami tidak menyasarkan orang awam dan, seterusnya, kita tidak akan mensasarkan kawasan suci,” katanya. Al-Bekheity berkata matlamat di sebalik dakwaan itu adalah untuk meraih simpati daripada orang Islam dan masyarakat antarabangsa.

“Selepas jenayah yang dilakukan oleh Arab Saudi terhadap Yaman terdedah dan menarik simpati antarabangsa ke arah Yaman, pihak Arab Saudi menggunakan dakwaan peluru berpandu untuk mengalih perhatian dunia,” katanya.

Agensi berita SABA The Houthi pulamelaporkan bahawa peluru berpandu tersebut telah mengenai lapangan terbang antarabangsa di bandar Saudi Jeddah. Walau bagaimanapun, Abdulmalak Alsham, seorang pegawai lapangan terbang, memberitahu Al Jazeera bahawa tidak ada serangan peluru berpandu di lapangan terbang.

Peluru berpandu itu dilancarkan dari wilayah Saada, kubu kuat Houthi di seberang sempadan dari Arab Saudi. Sebagai tindak balas kepada serangan peluru berpandu, tentera Arab melancarkan serangan udara terhadap pemberontak, menyasarkan kawasan di mana peluru berpandu itu dilancarkan.

Ia merupakan kali kedua bulan ini pemberontak telah melepaskan peluru berpandu ke negara Arab Saudi. Pada 9 Oktober, tentera Arab Saudi memintas peluru berpandu berhampiran Taif, tapak sebuah pangkalan udara Arab Saudi. Taif adalah kira-kira 70 km dari Mekah.
Menteri Luar Arab Saudi, Sheikh Abdullah bin Zayed al-Nahyan mengkritik Iran selepas serangan peluru berpandu tersebut. Tehran dituduh membekalkan senjata kepada pemberontak.
Jurucakap Kementerian Luar Iran Bahram Ghasemi menolak dakwaan bahawa Houthis menyasarkan Mekah sebagai “tidak masuk akal”.
“Kami menasihatkan pegawai-pegawai Liga Arab dan Arab Saudi untuk tidak menggunakan tempat suci Islam untuk niat politik mereka” Ghasemi dipetik sebagai berkata oleh agensi berita Iran – ISNA.

Orang Ramai Bengang Nama P Ramly Diguna Untuk Burger Babi

Sebuah restoran non-halal popular yang terkenal dengan hidangan burger babi mencetus kontroversi apabila menamakan burger keluaran mereka ‘P. Ramly’. 
Nama ‘P. Ramly’ ini dianggap tidak sesuai digunakan untuk sebuah hidangan burger babi kerana begitu sama bunyinya dengan seniman agung tanah air P Ramlee, yang mana merupakan seorang Melayu dan Muslim.

Walaupun ejaannya berbeza, nama yang digunakan itu tetap menimbulkan kemarahan orang ramai, terutamanya dikalangan umat Islam.
Isu ini turut mendapat perhatian Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM). Menurut mereka, nama ‘P. Ramly’ telah sama sekali menimbulkan kekeliruan dan tidak sepatutnya digunakan.
Tinjauan dari Berita Harian mendapati ada sesetengah Muslim yang mengakui keliru dengan menu berkenaan. Malah, ada juga yang hampir terbeli selepas melihat poster burger ‘P. Ramly’ di luar restoran.
Restoran non-halal tersebut, Ninja Joe telah melancarkan burger ini pada 31 Ogos lalu bagi memperingati dan memberi kehormatan kepada jenama burger no. 1 di Malaysia ‘Ramly Burger’
Menurut Ninja Joe, ‘P’ yang terdapat pada menu tersebut merujuk kepada ‘pork’ ataupun daging babi yang digunakan dalam bahan utama burger tersebut.


Manakala ‘Ramly’ pula digunakan kerana mendakwa nama tersebut sudah begitu sinonim dengan rakyat Malaysia.

Walaubagaimanapun, di bawah poster burger ‘P. Ramly’ telah tercatat dengan jelas bahawa burger itu sememangnya hidangan burger babi dengan tulisan’juicy pork patty wrapped in an omelette’.

Dalam pada itu, pemilik Ramly Burger, Datuk Ramly Mokni juga tidak senang dengan penggunaan label tersebut walaupun sebagai “penghargaan”
Dan disebabkan kekecohan yang timbul, Ninja Joe mengambil langkah untuk menamakan semula burger ‘P. Ramly’ berdasarkan undian tertinggi di laman Facebook mereka

21 Gerabak Tren Tergelincir, Tiada Kemalangan Jiwa Dilapor

Sebanyak 21 gerabak tren kargo, dua daripadanya lokomotif, tergelincir dari landasan di Kampung Bakap, Batu Gajah awal hari Jumaat.


Ketua Zon Satu Balai Bomba dan Penyelamat Perak Mohd Khairul Jamil berkata tiada kemalangan jiwa dilaporkan dalam kejadian pada pukul 3.43 pagi itu disebabkan kereta api 41 gerabak itu tidak membawa penumpang.

Beliau berkata tren kargo dari Kuang, Selangor menghala ke Tasek di sini dipercayai kosong kerana mahu mengambil muatan simen.

Dua orang pemandu tren itu tidak mengalami kecederaan, bagaimanapun, mereka dihantar ke hospital untuk pemeriksaan.
“Terdapat kebakaran kecil pada bahagian enjin gerabak dan anggota bomba hanya dibenar masuk ke lokasi setelah bekalan elektrik di kawasan itu ditutup,” katanya ketika dihubungi Bernama di sini Jumaat.

Berikutan kemalangan itu, landasan kereta api bagi laluan utara serta selatan terpaksa ditutup untuk kerja-kerja pengalihan geraba.

Mohd Khairul berkata dua jentera dengan 16 anggota serta pegawai terlibat dalam operasi memadam kebakaran dan pengalihan gerabak.

“Sudah-sudahlah Jadi Penunggang Agama!”

Jualan makanan sunnah, air yang dibacakan ayat al Quran dan juga produk yang ditawar dengan bacaan ayat suci bukanlah satu situasi yang asing di negara ini. 


Namun, bila seorang netizen warga tempatan yang kini tinggal di negara Turki berkongsi buah fikirannya tentang makanan sunnah dan produk Islamik lain, nyata ada juga benarnya. 

Wanita terbabit berkata di Turki tiada istilah makanan sunnah dan yang seumpamanya. “Di Turki setiap pagi kami makan buah zaitun, tomato segar, madu, cheese dan lain. Minyak zaitun ini memang diguna harian dalam masakan. Jus delima yang pekat itu pula memang biasa dimasukkan dalam salad..”



Dia berkata yang dia sendiri tidak faham mentaliti orang di Malaysia terutamanya yang semuanya menggunakan ‘sunnah’ untuk melariskan produk makanan kesihatan. 

Ini termasuklah pengalamannya bila pulang ke negara ini dan melihat lambakan produk yang didakwa telah pun dibacakan ayat al Quran, dibacakan selawat dan sebagainya. Yang pasti harganya memang mahal.
“Orang Turki tetap sakit, doktor tetap ramai dan fakulti perubatan saban tahun penuh dengan pelajar medik baru, sebab orang sakit bertambah setiap masa (walaupun makan makanan sunnah hari-hari).”

Dia tidak bersetuju dengan pendekatan kebanyakan penjual produk makanan kesihatan yang dikatakan sengaja berbohong atas nama ‘sunnah’ hanya untuk melariskan produk. 

Nampaknya hujah yang diberikan mendapat sambutan di kalangan netizen. Rata-rata menganggap mereka yang di luar sana sanggup menjadi penunggang agama demi melariskan produk yang dijual.



Bagaimana pula dengan anda? Bersetuju dengan pendapat netizen ini atau pernah mengalami pengalaman positif ketika menggunakan makanan ‘sunnah’ ini?

Siapa Kata ‘Mat Bangla’ Lekeh? Salah, Pemuda Bangladesh Ini Buktikan Sebaliknya

Kebanyakan dari kita selalu pandang lekeh dengan orang Bangladesh yang lalu depan mata, ada sahaja yang tidak kena tentang mereka yang membuatkan kita sakit hati. Dah tertanam dalam benak fikiran yang bangsa ini adalah orang-orang kelas bawahan yang datang ke negara kita sebagai buruh kasar, atau pekerja bawahan.

Tambah lagi bau badan yang kuat dan ‘tajam’, bak kat orang ‘badan busuk bau bawang’ membuatkan ramai antara kita sering menutup hidung apabila berselisih dengan mereka.

Namun perkongsian dari seorang pengguna laman sosial Facebook yang menggunakan nama sebagai Cikgu Rahim ini membuka mata kita tentang seorang ‘Mat Bangla’  yang bekerja di sebuah stesen minyak di Seri Manjung, Lumut Perak ini.


Cikgu Rahim dalam status yang dimuat naik baru-baru ini menyatakan kekagumannnya terhadap seorang pemuda Bangladesh yang hafal Al-Quran.

Bukan sahaja hafal kitab suci tersebut, malah dia juga menghafal sebanyak 32,000 hadis. Menurut apa yang ditulis, pemuda tersebut berkerja di sebuah stesen minyak di Seri Manjung, Lumut.

Menurut Cikgu Rahim, “Dia baca depan saya dua buah hadith lengkap dgn sanad. Dia uji saya nama sebenar imam asy-syafi’i dan abu hurairah ra. Alhamdulillah dapat jawab dgn izin Allah.Saya tanya dia nama sebenar Abu Hanifah, dia juga dapat jawab.”

Siapa pun kita, punya harta atau rupa, janganlah sesekali memandang lekeh dengan orang yang dianggap ‘low class’ sebab kita sebenarnya tidak tahu tentang kelebihan dan kemuliaan yang ada pada mereka.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah Abdirrahman bin Syahrin radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah S.A.W bersabda, “Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada tubuh kalian dan tidak pula kepada rupa kalian, tetapi Dia melihat kepada hati kalian.”

Di sebalik perkara negatif tentang kedatangan pekerja Bangladesh ke negara ini, sebenarnya banyak perkongsian dan iktibar yang boleh diambil dari mereka.

Orang Bangladesh pun fasih cakap Melayu, tapi kita di sini kadang-kadang malu nak guna bahasa sendiri. Pemuda tu dah hafal al-Quran, kita ni macam mana pula?


Siapa Faizz Nur Adik Mangsa Nahas DUKE Pecah Amanah RM300K

Biodata siapa Faizz Nur adik kepada mangsa nahas kemalangan DUKE songlap dan pecah amanah duit sumbangan orang awam berjumlah RM300,000. Masih ingat lagi kes Myvi berlumba haram dan langgar sebuah Pajero di Lebuhraya DUKE 2 Mei 2015 tahun lalu? 


Dalam kes tersebut, pasangan suami isteri dalam kereta pajero, Fairuz Nizam Husain dan Nova Safitri Azhari serta anak bongsu mereka, Nur Firuza Annisa, tujuh bulan maut meninggalkan dua anak mereka, Nur Firuza Amira; 8, dan Nur Firuza Aqila; 4, bergelar anak yatim piatu. 

Terdahulu, sumbangan RM300,000 hasil derma kilat telah didermakan kepada Faizz Nur selaku adik kepada Allahyarham selaku mandat untuk menjaga 2 anak kecil tersebut sehingga dewasa. Namun kakak kepada Faizz Nur iaitu Yusnida Husian, 48, yang mendakwa adik bongsunya itu ‘pecah amanah’. 


Ia susulan Faizz Nur gagal menyalurkan wang sumbangan orang ramai berjumlah RM300,000 kepada dua anak perempuan pasangan maut kemalangan Duke mei tahun lalu. Selain itu, Faizz Nur juga gagal menjaga dua anak perempuan seperti yang dijanjikan sebaik kemalangan arwah abangnya di media.
Biodata Faizz Nur Adik Nahas DUKE Pecah Amanah RM300K

Nama Penuh: Muhammad Faizznur Asyraf Husain

Umur: 26 Tahun

Asal: Selangor

Profil Facebook: Faizz Nur

Kerjaya: Usahawan

Jawatan: Co-Founder Panca Sitara Cafe

Status Perkahwinan: Baru Berkahwin dan anak satu

Status Adik Beradik: Adik bongsu kepada Allahyarham Fairuz Hussein (Kemalangan Pajero di Lebuhraya DUKE Mei Tahun lalu)

Senarai Dakwaan Terhadap Faizz Nur
  • Menaburkan janji manis untuk menjaga dua anak perempuan arwah abangnya namun gagal berbuat demikian.
  • Mendakwa RM300,000 hasil derma kilat kemalangan arwah abangnya adalah miliknya sebab wang itu masuk ke akaun bank atas namanya.
  • RM300,000 derma tersebut sepatutnya digunakan untuk tujuan persekolahan dua anak perempuan abangnya namun Faizz didakwa mengggunakan wang itu untuk kepentingan diri sendiri atau kemewahan sendiri.
  • Faizz Nur juga telah menyerahkan hak jagaan 2 anak perempuan abangnya kepada kakaknya Yusnida sehingga kini. Sepatutnya Faizz Nur yang diamanahkan untuk menjaga kedua beradik tersebut.
  • Yusnida mendakwa hanya RM12,000 disalurkan kepada 2 anak ini namun selebihnya daripada RM300,000 digunakan oleh Faizz.
Setelah dikecam teruk, akhirnya saudara Faizznur mengeluarkan kenyataan beliau di laman Facebook. Menurutnya, beliau telah difitnah dan media sosial bukanlah medium terbaik untuk merungkai permasalahan ini.

Dan semalam Mufti Wilayah Persekutuan telah mengeluarkan satu kenyataan rasmi di Facebook berkaitan isu ini


Kami berharap semoga keadilan akan bersama dengan pihak yang benar. Insha Allah…

    Tarikh Bayaran Khas Bonus Penjawat Awam 2017

    Tarikh rasmi pembayaran bonus Kakitangan atau Penjawat Awam pada Januari 2017. Seperti yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Malaysia, Dato Seri Najib Razak dalam bajet 2017, kerajaan bersetuju untuk memberi bonus atau bayaran khas imbuhan sebanyak RM500 kepada seluruh penjawat awam manakala RM250 kepada seluruh pesara kerajaan. Menerusi makluman rasmi Perdana Menteri Malaysia Najib Razak, pembayaran imbuhan tersebut akan dibuat pada awal bulan Januari 2017 bagi menghargai jasa seluruh kakitangan awam di Malaysia
    Berikut diantara pengumuman PM mengenai pembayaran bayaran khas kakitangan awam/ kerajaan 2017.

    “Kepada kakitangan awam, saya tahu kamu tak tidur lena jika saya tidak mengumumkan perkara ini. Saya ada berita baik, sebagai tanda penghargaan atas perkhidmatan yang terpuji oleh penjawat awam, saya dengan sukacitanya mengumumkan bantuan khas sebanyak RM500 kepada semua penjawat awam dan bayaran khas sebanyak RM250 untuk pesara kerajaan”


    Berikut adalah jumlah dan tarikh bayaran bonus kakitangan awam atau pemberian khas kakitangan kerajaan seperti diumumkan dalam Bajet 2017 yang diumumkan pada Jumaat, 21 Oktober 2016. Pemberian khas kepada Kakitangan Awam melibatkan pembayaran RM500 kepada seramai 1.6 juta kakitangan awam dan bayaran RM250 kepada 1 juta pesara.

    Tarikh Pembayaran
    Awal Januari 2017 (Tahun lepas pada 4 Januari 2016 – Isnin)

    Jumlah Bayaran Khas
    Kakitangan awam : RM500
    Pesara : RM250
    Semoga dengan pembayaran Bayaran Khas Kakitangan Awam 2017 ini mampu meningkatkan tahap kualiti dan produktiviti sektor perkhidmatan awam.

    Jumlah Bayaran BR1M Tahun 2017

    Jumlah Bayaran BR1M Tahun 2017. Berita baik buat penerima BR1M. Menerusi pengumuman Bajet 2017 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri pada 21 Oktober 2016, jumlah bayaran Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) akan dinaikkan untuk semua kategori penerima. Kenaikan jumlah bantuan adalah dari RM50 sehingga RM200 termasuk kategori e-kasih.
    Jumlah pembayaran BR1M untuk tahun 2017 selepas pembentangan Bajet 2017 akan dinaikkan seperti berikut:

    Tarikh pembayaran BR1M 

    1. Kategori e-Kasih
    Kategori yang diperkenalkan pada tahun 2016 bagi penerima dalam senarai e-Kasih yang berpendapatan bulanan bawah RM1k akan menerima BR1M sebanyak RM1200 (Naik RM150 dari RM1050)

    2. Kategori Pendapatan Bawah RM3k
    Bagi isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ke bawah, BR1M ditingkatkan daripada RM1000 kepada RM1200 (Kenaikan RM200);

    3. Kategori Pendapatan RM3k Hingga RM4k
    Isi rumah berpendapatan antara RM3,001 hingga RM4,000, pemberian BR1M ditingkatkan daripada RM800 kepada RM900 (Kenaikan RM100);

    4. Kategori Individu Bujang Pendapatan Bawah RM2k
    Bagi individu bujang 21 tahun ke atas, pendapatan tidak melebihi RM2,000 sebulan, bantuan ditingkatkan daripada RM400 kepada RM450 (Naik RM50).
    Secara ringkasnya, berikut adalah jadual jumlah pembayaran BR1M 2017 :-


    KATEGORI JUMLAH BANTUAN
    • Kategori e-Kasih – RM1200
    • Kategori Pendapatan Bawah RM3k – RM1200
    • Kategori Pendapatan RM3k Hingga RM4k – RM900
    • Kategori Individu Bujang Pendapatan Bawah RM2k – RM450

    Semoga dengan kenaikan Jumlah Bayaran BR1M Tahun 2017 ini, penerima dapat menggunakan bantuan dengan berhemah.