‘Tok Belagak’ Tipu Pelaburan Emas Dicekup

Seorang pengerusi syarikat pelaburan emas yang dikenali sebagai ‘Tok Belagak’ ditahan polis kerana dipercayai terlibat dalam penipuan sindiket pelaburan berkenaan, Isnin.


Ketua Polis Daerah Kajang ACP Othman Nanyan berkata setakat ini pihaknya menerima lima laporan yang mengaitkan lelaki berusia 51 tahun itu dengan kes berkenaan di daerah Kajang.

“(Seorang) mangsa dikatakan telah membuat pelaburan sebanyak RM80,900 kepada suspek setelah mengetahui pelaburan emas itu melalui laman sosial Facebook pada Ogos tahun lepas.

“Mangsa menyedari dirinya tertipu apabila pihak syarikat yang dipengerusi suspek gagal menyerahkan emas seperti nilai yang dilaburkan dalam tempoh yang dijanjikan,” katanya dalam kenyataan di sini, Selasa.


Katanya pengadu (mangsa) memaklumkan syarikat berkenaan ada mengeluarkan memo perjanjian untuk memulangkan semula wang pelaburan namun masih gagal berbuat demikian.

Jelas beliau, suspek ditahan reman sehingga Khamis ini.

“Bukan Zalim, Tapi Ini Keputusan Mahkamah, Terimalah Dengan Hati Terbuka”

Pasti ramai yang dah tengok video viral ambil anak dari isteri dalam mahkamah yang ditonton oleh lebih 1.2 juta netizen dan telah dikongsi lebih 30k perkongsian. Berikut adalah salah satu status yang kami jumpa di FB tentang video viral ini. Korang rasa patut atau tidak? Sila tinggalkan komen korang dibawah. 

Aku ni skeptikal sikit. Tak kisahlah orang nak cakap aku jahat, berprasangka buruk, atau hati hitam. Tadi aku share video SM Faizal ambik anak dari isteri dia dalam mahkamah.



SM Faizal buat macam tu sebab itu arahan mahkamah. Dia yang dapat hak jagaan anak. Bukan si bekas isteri. Itu mahkamah tentukan. Bukan sesaja dia nak ambik. Jadi aku hairan kenapa orang nak cakap SM Faizal ni zalim. Kalau semua benda dah dipersetujui, terima sajalah dengan redha dan rela hati.
Ada yang kesian sebab anak tu menangis. Akak-akak, bebudak ni nangis kejap je. Besok-besok dah dapat Playstation 4, dapat iPhone 7+, tak nangis dah. Dah besor nanti dapat drive Lamborghini Aventador, takde dah nak sedih. Bapak dia tokey kereta kot. Kaya nak mampes. Apa busuk betul hati korang ni tak mau budak hidup dengan bapanya yang mewah. Biarlah dia nak menangis meronta guling-guling dulu pun. Dah namanya bebudak. Bebudak ni ais krim jatuh pun nangis.

Itu keputusan mahkamah. Ada yang kabor mahkamah syariah tak adil. Dalam kes macam ni lazimnya mahkamah akan beri 80% kemenangan kepada si ibu tapi kalau si ibu tak mampu bagi bukti yang dia mampu jaga anak, mahkamah terpaksalah bagi dekat si bapa. Mahkamah ada jugak Majlis Sulh untuk bincang hal-hal pasca perceraian berkaitan kepentingan anak macam lawatan, giliran jagaan, dan lain-lain. Tak tau Majlis Sulh? Korang ni dulu kawin koboi ke? Tak kursus dulu?

Jadi aku syak bekas bini dia mesti ada buat benda tak best hingga mahkamah beri hak jagaan dekat SM Faizal. Mahkamah bukannya bodoh senang-senang nak bagi dekat bapak. Ada la tu sebab dia. Entah-entah ada masalah mental. Lepas tu bekas bini dia raih simpati orang ramai dengan menangis depan talipon sambil peluk anak. Standard drama Melayu la. Aku tak termakan modal air mata ni. Nak lembutkan hati insan serangga berminda kecil macam korang, boleh la. Emosional.

Ni aku dengar bebudak tu akan duk dengan mak dia dah. Tak tau la deme setel macam mana. Aku syak SM Faizal dah buat agreement takkan bagi nafkah kalau bebudak tu pi duk dengan mak dia. Biar bekas bini dia rasa bersalah. Mahkamah dah buat yang terbaik kot untuk anak-anak dia. Lepas ni kalau bini dia meroyan macam Rita Rudaini sebab tak dapat nafkah (tapi gatal nak jaga), aku akan maki hamun cecukup.

Duk pikir orang sekeliling ni keje nak jaga perasaan dia aje. Kalau nak pentingkan perasaan dan naluri, tak payah la ada undang-undang. Buat je semua benda ikut perasaan.

Qari Dari Malaysia Ini Adalah Juara Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa. Tahniah!

Peserta tilawah, Abdullah Fahmi Che Nor Shukri mencipta kejayaan di peringkat antarabangsa apabila menjadi johan Pertandingan Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa Ke-17 yang berlangsung di Moscow, Rusia, baru-baru ini.


Apa yang menarik perhatian dunia, kejayaan Abdullah Fahmi mengatasi peserta dari 30 negara di seluruh dunia yang bertanding seperti Arab Saudi, Iraq, Iran, Bahrain dan Indonesia. Kehebatan qari berusia 32 tahun ini cukup membanggakan kerana ini adalah pencapaian tertinggi diraih peserta negara sejak pertandingan peringkat antarabangsa itu diadakan.

Atas kemenangan itu, dia membawa pulang hadiah wang tunai sebanyak AS$5,000 (RM20,621) bersama plak dan sijil penyertaan, seperti dilaporkan Bernama. Tempat kedua dimenangi Yusuf Abdullah dari Yaman manakala peserta Bahrain, Solah Ali Umar di tempat ketiga.

Abdullah Fahmi yang juga pensyarah di Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra (KIAS), Kelantan pernah mendapat tempat kelima pada Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Kebangsaan Tahun 2016 yang lalu.

6 Pengajaran Yang Boleh Kita Ambil Kes Video Viral Nadia Nordin

Rasanya, tak perlu lagi kami bercerita tentang kes viral Nadia Nordin dalam artikel ini


Gambar dah tersebar, video dah tersebar, dan macam-macam versi cerita juga telah tersebar luas. Nama Nadia Nordin turut melonjak naik sebagai topiktrending nombor 1 di Twitter hari ini. Kalau nak tahu lebih terperinci tentang Nadia Nordin, boleh rujuk di Twitter di sini. Segalanya ada di situ.

Di sini, kami hanya nak sampaikan beberapa pengajaran yang boleh kita ambil daripada kes ini. Antaranya:

1. Kawan baik boleh menjadi musuh terhebat dalam hidup kita

Dalam kes ini, Nadia Nordin dilaporkan mengamuk dan ‘naik hantu’ kerana suaminya curang bersama kawan baiknya sendiri. Nadia bersama beberapa orang lagi menyerang masuk bilik hotel tempat suami dan kawan baiknya ‘bersenggama’, kemudian menemui kawan baiknya itu sedang terlanjang bulat tanpa seurat benang.

Ini memberi persepsi bahawa kawan baik kita sendiri berpotensi untuk mengkhianati kita sehingga ke tahap merampas suami (atau isteri). Apa-apa pun, minta dijauhkan daripada kita semua.
2. Jika semua lelaki hanya mementingkan kecantikan pada seorang wanita, mana mungkin suami Nadia Nordin berlaku curang.
Melihat pada gambar Nadia Nordin yang tersebar luas di media sosial, beliau tidak dinafikan ada rupa dan mempunyai wajah yang cukup jelita. Meskipun begitu, suaminya masih berlaku curang terhadapnya dengan bermain ‘kayu tiga’ bersama sahabat karibnya sendiri.

Atau mungkin rakan karib Nadia Nordin itu lebih cantik daripada dia? Yang ini kita kurang pasti.

3. Jangan mainkan hati wanita
Wanita selalu dipandang sebagai kaum yang lemah di mata si Adam. Disebabkan itu, lelaki kadang-kadang suka mengambil kesempatan atas kelembutan mereka, lebih-lebih lagi jika mereka itu jenis pendiam dan pasif.

Tapi ingat, wanita jika hatinya telah terguris, segala apa yang dipendam selama ini boleh meletus sehingga mampu menjadikan mereka bertindak melulu tanpa mempedulikan apa yang akan terjadi. Ini sama seperti tindakan Nadia Nordin membelasah skandal suaminya serta suaminya sekali.

Senang kata, jagalah hati dan perasaan pasangan masing-masing seelok-eloknya.



4. Kalau dah kahwin, buatlah cara macam dah kahwin
Tiada lagi istilah skandal, tiada lagi istilah girlfriend atau boyfriend, tiada lagi rutin keluar dengan berlainan pasangan, tiada lagi hidup sebagai seorang bujang, dan tiada lagi keputusan yang dibuat berseorangan.

Segalanya berubah dalam hidup orang yang dah berkahwin. Tanggungjawab semakin besar, tanggungan semakin besar, dan komitmen juga semakin besar. Ingat, anda kini hidup bersama pasangan yang telah berjanji untuk sehidup semati dengan anda. Pastikan anda pegang erat pada janji itu dan berusaha sehabis baik dalam mengekalkan hubungan.

5. Kenapa mesti nak viralkan?
Kami tak faham kenapa budaya orang sekarang memang suka viralkan hampir semua benda. Dan banyak kali sangat kita lihat kes-kes seperti ini di mana mesti akan ada orang yang rakam segala apa yang berlaku tanpa masuk campur. Sudahlah rakam, lepas tu pergi upload pula di media sosial. Kalau tak upload tak boleh ke?

Apa yang kami rasa, perkara-perkara sebegini sebenarnya dapat dielakkan daripada mendapat perhatian ramai. Ya, mungkin ada pengajaran yang nak disampaikan tapi kadang-kadang kes remeh yang tak masuk akal pun diviralkan juga. Oleh itu, kalau boleh tak perlulah kita mengaibkan mana-mana pihak dengan memuat naik video atau gambar yang boleh menjatuhkan maruah mereka.


6. Jangan percaya bulat-bulat dengan media sosial
Untuk kes Nadia Nordin ini, macam-macam versi cerita yang timbul. Ada yang cakap lelaki itu bukan suami Nadia tetapi bekas suami. Ada yang cakap lelaki itu masih lagi suami Nadia. Ada yang cakap Nadia membogelkan skandal suaminya. Ada juga yang cakap skandal suaminya itu sudah sedia ada bogel ketika Nadia datang menyerbu di bilik hotel.

Cerita pelbagai versi ini memang perkara biasa. Masing-masing tak dapat nak tentukan sumber mana satu yang betul. Oleh itu, kami nasihatkan agar kita jangan percaya bulat-bulat dengan apa yang terhidang di media sosial. Kalau salah sebarkan boleh jadi fitnah pula.

Team Building Di China Ini Buat Semua Orang Terkejut

Sudah pasti bagi yang bekerja pernah menghadiri “team-building”. Tujuannya adalah untuk merapatkan hubungan antara pekerja dan juga bos. Tetapi di China (yang pelik2 je mesti dari China kan?) makna “team building” mungkin memberi maksud yang berbeza. 
Kakitangan lelaki di sebuah syarikat yang tidak dikenali di China telah diarahkan untuk makan buah anggur yang tergantung di luar dada perempuan rakan sekerja mereka secepat yang mungkin sambil tangan mereka diikat ke belakang. 
Klip video yang dimuat naik ke laman sosial Weibo dan mendakwa aktiviti ini diadakan adalah untuk meningkatkan persahabatan antara rakan-rakan sekerja. Sure ke ni? 
Dalam rakaman video tersebut pekerja wanita dilihat memakai rantai dengan buah anggur tergantung di luar dada pekerja wanita tersebut, manakala pekerja lelaki pula cuba memakan buah anggur dengan tersipu sipu malu. 
Di penghujung video tersebut semua pekerja nampak gembira dengan “team building” tersebut. Ok. Jangan korang suggest game ni masa “team building” syarikat korang dah la ye. Ada yang makan penampar nanti.


Kisah Noh Hujan Ini Pasti Beri Motivasi Kepada Kita

Viral satu perkongsian dari Azfar Mohd tentang kisah Noh Hujan dalam satu ceramah motivasi yang telah menerima hampir 8 ribu perkongsian. Mungkin kisah Noh Hujan ini boleh dijadikakn sebagai satu sumber inspirasi kepada kita.



Noh hujan dalam satu slot motivasi :

“saya tak berpeluang belajar di ipta.. tamat spm, saya memilih untuk cebur bidang nyanyian.. rezeki iku musim..ada permintaan,ada duit..ada hari,hanya makan nasik lemak pagi.. tengahari dan malam ” berpuasa” .. pernah pinangan ditolak..sebab takda duit..kemudian niat dalam hati.”

ya Allah aku x kutip harta yg haram,aku nyanyi sekadar utk cari rezeki halal,aku tidak buat benda² haram,mudahkanlah urusan aku”..kemudian Allah bukak pintu rezeki..masih merangkak.. 

kemudian saya berjumpak misz nina,.saya pinang dia..alhamdulillah dia tak tolak padahal dia orang hebat,anak org hebat..dalam poket hanya ada 8ribu genap.sya ulang, 8ribu genap sahaja dalam akaun utk menikah..saya katakan pada Nina,

“girl,if u want to marry me, I’m a nothing .. I have nothing .. I could not promise wealth, but If you looking for someone to take cara of you, be the real husband, guide you to Allah, inshaAllah I’m able to do it” .. dan Nina terima..

sekarang alhamdulillah, dari niat yg baik, dan niat Nina yg baik, menikah dgn saya hanya utk kenal Allah, Nina berubah.. berhijab, sudah tidak make up,baju nya semua besar2 , dia reject semua konsert, tinggalkan dunia nyanyian..

semuanya, LILLAHITA’ALAA.. so ladies,if you found a man who can increase you level of iman and taqwa and through him ,he guides you to practise islam,do not let him go,marry him

Noh hujan

“Makna Berubah Jika Dieja Dalam Bahasa Arab Sahaja”

Telah tersebar poster ini yang mengatakan salah eja dalam bahasa melayu ini mengubah maksud.

Saya faham niatnya baik tapi ada beberapa perkara yang tidak tepat yang boleh diperbetulkan.
Sebenarnya yang mengubah makna jika salah ejaan ialah bila perkataan itu dieja dalam BAHASA ARAB sahaja

Ini kerana perubahan huruf dan baris memberi maksud yang berlainan dalam bahasa Arab.

Adapun ejaan “sebutan Arab” bahasa Melayu, ia tidak membawa sebarang makna. Ini kerana bahasa Melayu tidak mempunyai fungsi yang sama seperti bahasa Arab.

Contoh ejaan (إن شاء الله) dalam bahasa Arab terdiri daripada 3 perkataan berbeza. Kerana itu ejaan Arabnya perlu tepat.

Adapun jika dieja dalam bahasa melayu sebagai (In-Sha-Allah), perkataan (In & Sha itu tidak ada makna khusus pun dalam bahasa Melayu)

Maka tidak ada masalah nak eja InsyaAllah, Insha Allah, In Sha Allah etc.

Apa yang penting dalam bahasa Melayu ialah lafaz sebutan dan konteks perkataan Arab yang dimaksudkan dalam percakapan bahasa Melayu itu.

Contohnya bila orang Melayu berdoa dan sebut amin, maka yg dimaksudkan dan difahami disitu ialah amin sebagai “perkenankanlah permintaan” bukan jujur atau aman.

Begitu jugalah ejaan Mohamad, Muhamad, Muhamed etc. Yang dimaksudkan dan disebut dalam ejaan Melayu itu tetap satu lafaz dan makna yang sama, Muhammad.

Begitulah konsepnya.

Semoga berfaedah.

Wallahua’lam.
______

Kredit: Ad-Dien Abdul Kadir

Warga Belgium Hilang Ditemui Mati Di Cerun Bukit Tarik

Seorang warga Belgium yang dilaporkan hilang semasa menyertai Larian International Hash Challenge pada Sabtu ditemukan mati di bawah cerun Bukit Tarik berhampiran Kampung Orang Asli Kerling, Kuala Kubu Bharu pagi tadi.


Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor, Mohd Sani Harul berkata mayat Thomas Cools, 34, ditemukan pukul 9.55 pagi oleh pasukan mencari dan menyelamat yang memulakan kerja mencari pada pukul 8 pagi selepas operasi itu ditangguhkan pada pukul 7.30 malam tadi ekoran cuaca gelap.

“Cools merupakan antara 88 peserta yang mengambil bahagian dalam acara larian itu yang bermula di Ladang Rasa pukul 7 pagi dan berakhir di Lembah Beringin pukul 7.30 malam kelmarin,” katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.
Mohd Sani berkata seramai 88 orang termasuk 68 lelaki dan 20 perempuan mengambil bahagian dalam larian itu yang larian tersebut perlu melalui beberapa ‘water point’ melibatkan water point di Rasa, Kuala Kubu Bharu dan Kerling.

Katanya kesemua peserta lain sampai di garisan penamat, di Lembah Beringin kecuali Cools.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Kuala Kubu Bharu untuk dibedah siasat, katanya.

Akibat Hina Islam, Dua Orang Ditahan Polis

Dua individu ditahan polis ekoran catatan di Facebook kerana menghina Islam berkaitan kematian Allahyarham Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din, menurut Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar.
Kedua-dua mereka ditahan, masing-masing, di Perak dan Selangor, kata Khalid menerusi akaun Twitter beliau hari ini.
Syabas, JSJK (Jabatan Siasatan Jenayah Komersial) @PDRM tangkap 2 orang, 1 di Ipoh dan 1 Shah Alam buat posting di FB hina agama Islam berkaitan kematian Dato Harun Din…,” katanya dalam Twitter.


Haron Din, 76, meninggal dunia di Hospital Universiti Stanford di San Francisco akibat komplikasi jantung pada 16 September yang lalu.

“Orang Malas Saja Sokong Kerja 6 Jam”

Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) tidak menyokong cadangan pengurangan waktu bekerja kepada 6 jam sehari.


Presidennya Datuk Azih Muda berkata, mereka yang bersetuju dengan cadangan untuk mengurangkan waktu kerja daripada 8 jam sekarang kepada 6 jam hanyalah mereka yang malas.

“Tiada siapa yang bekerja 8 jam secara berterusan. Pekerja keluar untuk waktu rehat minum kopi atau keluar untuk mengambil anak pulang dari sekolah dan lain-lain. Oleh itu, Cuepacs membantah idea tersebut,” katanya pada sidang media selepas merasmikan mesyuarat Kesatuan Anggota KEMAS semalam.

Idea waktu bekerja selama 6 jam sehari dicadangkan oleh Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).

Azih juga berkata beliau khuatir jika waktu bekerja selama enam jam itu dilaksanakan, ia akan menjejaskan pekerja yang dibayar mengikut jam kerana gaji mereka menjadi lebih rendah terutama dengan kos sara hidup yang semakin mahal.

“Kami berharap kerajaan akan mengkaji dengan teliti perkara itu dan juga berharap waktu kerja tidak dikurangkan tetapi gaji dinaikkan,” katanya.

Sementara itu, Azih berkata, Cuepacs juga berharap Kementerian Kewangan akan memansuhkan kontrak jangka pendek kerana ia menindas pekerja kerana mereka tidak layak untuk menikmati faedah seperti caruman Perkeso dan Kumpulan Wang Simpanan (KWSP).

Azih berkata Cuepacs menerima banyak aduan daripada pekerja dan berpendapat bahawa ia tidak adil untuk mereka.

“Kami berharap kontrak pekerja ditandatangani untuk minimum dua tahun dan ke atas bagi memastikan kebajikan mereka dan berharap Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak akan mengambil kira pandangan ini semasa pembentangan bajet akan datang,” katanya.

Najib dijadual membentangkan Bajet 2017 di Parlimen pada 21 Oktober dan meminta orang awam termasuk badan bukan kerajaan (NGO) dan ahli akademik mengemukakan cadangan untuk bajet.