Lelaki Ditahan Polis Gara-gara Hina Kerabat Johor

Polis semalam, menahan seorang lelaki berusia 34 tahun yang dipercayai membuat kenyataan jelik terhadap Sultan Johor, Sultan Ibrahim Iskandar dan Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim.
Menurut BH Online, kejadian berlaku di Bayan Baru, Pulau Pinang, malam tadi di mana lelaki itu dipercayai membuat kenyataan jelik berkenaan menerusi laman web forum.lowyat.net.
Ketua Polis Johor, Datuk Seri Wan Ahmad Najmuddin Mohd, berkata suspek ditahan pada jam kira-kira 8.45 malam selepas sebuah laporan diterima pada Isnin lalu berhubung penyalahgunaan laman web dengan menghina Kerabat Johor yang boleh meggugat keharmonian dan kesejahteraan negara.
“Suspek ditahan di Pejabat Komersil Balai Polis Bayan Baru dengan kerjasama anggota Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pulau Pinang. 
 
“Polis juga merampas sekeping sim kad dan sebuah telefon bimbit yang dipercayai digunakan suspek bagi membuat kenyataan jelik terhadap Sultan Johor dan Tunku Mahkota Johor,” katanya kepada BH Online.
Kes disiasat mengikut Seksyen 233 (1) (a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998. Sekiranya disabitkan kesalahan mengikut seksyen itu, suspek boleh didenda tidak melebihi RM50,000 atau dipenjarakan tidak melebihi setahun atau kedua-duanya sekali.

Tak Janji Akan Kekal Bertudung Ketika Berlakon

Pelakon Zarina Zainuddin yang sudah tampil dengan imej bertudung sebelum ini mengejutkan para peminat apabila menyatakan yang dia sanggup membuka tudungnya demi lakonan.
 
Dia juga tidak akan berjanji akan kekal dengan imej muslimah kerana mahu memenuhi kriteria watak lakonan walaupun pernah menolak dua tawaran yang perlu menampakkan rambut sebelum ini.
“Untuk drama akan datang, saya tidak tahu macam mana. Saya tidak janji apa-apa. Saya minta orang ramai doakan semoga saya kuat. Buat masa ini, masih lagi selamat. Alhamdulillah masih terjaga dan terpelihara. Doakanlah saya,”katanya 
Tambahnya, sebagai seorang pelakon sukar baginya untuk mengenakan tudung terutama apabila perlu memenuhi permintaan watak.
“Contohnya melakonkan watak wanita 1950-an. Pakai selendang, rambut terkeluar juga. Macam mana hendak buat? Pengarah tentu hendak jadikan babak itu logik.”
Tambahan pula, suaminya iaitu Datuk Seri Dr Abdul Raihan Wan Jaafar tidak kisah samada dia memakai tudung atau pun tidak.
“Jangan kata orang pakai tudung itu baik. Luaran saja yang kita nampak tetapi sebenarnya hati kena bersih.”
Alahai Zarina, kalau tuan empunya badan sudah berkata begitu, apa lagi yang peminat boleh katakan. Sama-samalah kita doakan sahaja supaya dia istiqamah ya?

Pemuda Ini Sepak Kuali Minyak Panas Akibatnya Bayi Tidak Berdosa Jadi Mangsa

Nafsu amarah kadang-kadang membawa kepada perkara yang hanya akan menyusahkan orang lain. Begitulah terjadi kepada seorang bayi yang tidak berdosa akibat kemarahan seorang pemuda yang terkena minyak panas di kedai makan. 

Menurut laporan polis yang dibuat oleh bapa mangsa, salah seorang pekerjanya yang sedang memasak secara tidak sengaja tertumpahkan minyak masak yang panas lalu terkena pada kaki suspek. Pemilik itu kemudian memohon maaf di atas perkara tersebut, namun suspek terus beredar dari gerai tersebut sebelum kembali semula membawa dua lagi rakannya.
“Tiba-tiba datang dua lelaki yang tidak dikenali menyerang dan menumbuk badan saya. Salah seorang daripada mereka secara tidak sengaja tersepak kuali minyak panas lalu terkena pada saya, isteri dan anak. 
“Akibat dari pergaduhan itu, saya mengalami kecederaan melecur di kaki dan isteri saya melecur di badan serta anak saya juga melecur seluruh badan,” katanya. 
Adik Nor Arisha Jannah yang berumur 1 tahun 3 bulan melecur sluruh badan akibat perbuatan manusia yang tak berhati perut. Adik Nor Arisha sedang kritikal dan dirawat di ICU KHL.

Suspek dipercayai berasal dari Semporna, Sabah dan pernah bekerja di restoran makanan segera McDonalds di Ampang Point. Gambar mangsa dan suspek kini viral di media sosial. 





10 Resipi Sedap Dengan Sardin Dalam Tin

Kebiasaannya, sardin dalam tin akan menjadi makanan pilihan terakhir jika anda malas nak beli barang dapur tapi terpaksa juga memasak ataupun ketika waktu poket semakin menipis. 


Sebenarnya sardin dalam tin ini kaya dengan omega-3 yang mencegah serangan sakit jantung, menggalakkan aktiviti saraf, meningkatkan penyerapan vitamin, mengekalkan sistem imun yang sihat dan membantu dalam pertumbuhan sel.
Omega-3 juga penting dalam perkembangan daya penglihatan dan otak untuk kanak-kanak. Malah, terdapat banyak variasi masakan menggunakan sardin sebenarnya. Tak percaya? Cuba lihat di bawah:

Netizen Doa Penyampai Berita TV3 Masuk Neraka, Patutkah?

Seperti sudah tiada pedoman, netizen hari ini semakin melampaui batas apabila lantang mengeji dan menjatuhkan hukum ke atas manusia lain. Lebih biadap apabila mereka sanggup mendoakan kecelakaan seseorang sehingga mendoakan saudara sesama Islam masuk ke Neraka.
Itulah kejadian menimpa pembaca berita TV3, Izwan Azir Salleh, apabila mendapat kecaman teruk daripada netizen yang menyifatkan kerjayanya sebagai suatu dosa. Difahamkan, selaran yang dilemparkan netizen itu adalah kerana mereka tidak berpuas hati dengan laporan Bersih 5 yang disifatkan hambar oleh Buletin Utama TV3 itu.
Malah, ada juga netizen yang menyifatkan pendapatan diterimanya adalah haram. Dalam masa sama, tidak semua netizen bersetuju dengan kritikan berkenaan, tetapi sebaliknya membela Izwan daripada terus dikecam netizen yang menurut mereka, Izwan hanya menjalankan tugas diberi.
Di zaman akhir zaman ini, tidak semua manusia terlepas dari melakukan dosa. Kalau betul sekalipun tohmahan netizen terhadap Izwan Azir, bagaimana pula dengan netizen yang sewenang-wenangnya menjatuhkan hukum kepadanya? 
Ada baiknya berhenti daripada mencari ‘dosa’ dan aib orang lain. Sebaliknya, perbaikilah diri sendiri. Baca sendiri komen-komen netizen dibawah ini.




“Tudung Tutup Aib” Dikecam Hebat, Nora Danish Tak Cepat Melatah

Industri fesyen Muslimah atau senang dipanggil sebagai fesyen hijabista memang sedang meningkat naik dari sehari ke sehari. Tuntutan dari permintaan wanita berhijab yang mahukan gaya moden namun masih menutup aurat membuatkan ramai pengusaha tampil dengan rekaan dan gaya yang unik.
Tidak mahu ketinggalan, pelakon cantik Nora Danish turut mengeluarkan tudung jenamanya sendiri iaitu OwlbyND.
Namun menurut laporan dari Astro Awani, tudung keluaran barunya yang dikenali sebagai OWl Ezip itu telah dikecam ramai pihak kerana disifat sebagai pelik dan ada juga yang memanggilnya sebagai ‘tudung menutup aib’.
Rekaannya mempunyai zip di bahagian tengah wajah dan fungsinya dipersoal orang ramai kerana disifatkan sangat pelik.
Kapsyen Nora di Instagram, ia direka bagi mereka yang mahukan kelainan, selain memudahkan mereka tidur di dalam kenderaan atau penerbangan.
Mengulas mengenai isu ini, Nora tampil membuat penjelasan. Tidak cepat melatah, pelakon ini malah berterima kasih kepada mereka yang menyebarkan video tersebut kerana secara tidak langsung membuatkan tempahan tudung itu meningkat.
Biasalah, akan ada sahaja yang akan mengutuk dan bercakap buruk tentang sesuatu perkara yang baru. Nora tetap selamba dan paling penting duit dan keuntungan tetap masuk kan, tak begitu? 

Para Saintis Temui Tasik Dalam Laut Yang Sangat Menakjubkan

Keajaiban Allah itu ada dimana-mana sahaja. Sebagai contoh, para saintis berjaya menemukan sebuah tasih dalam laut di Teluk Mexico dan apa yang menghairankan, haiwan-haiwan yang melalui kawasan tasik itu pasti akan mati.


Tasik yang dinamakan Jacuzzi of Despair itu merupakan antara salah satu benda yang sangat menarik di laut dalam. Bukan sebarang tasik, air juga turut mengalir seperti mana kita lihat air sungai mengalir ketika berada atas dunia ini.

Menurut saintis, air tasik ini mengandungi toksik merana dan hydrogen sulfide yang akan menyebabkan haiwan, manusia atau benda hidup yang cuba berenang di tasik ini akan menyebabkan maut. Hanya bakteria, cacing tiub dan udang sahaja yang mampu hidup di tasik itu.


Kalau korang tengok video dekat bawah ni, kita boleh lihat pelbagai hidupan laut yang mati dalam tasik tersebut. Bukan itu sahaja, air tasik ini juga turut mengalir keluar dari tasik ini. 

“Ikan Busuk Ini Untuk Anak, Bukan Kucing”

Gugur air mata, sebak rasa di dada bila mengenangkan betapa mewah dan bertuahnya hidup kita yang cukup makan dan pakai sedangkan di luar sana ramai lagi yang masih serba kekurangan. 


Ramai yang tidak bersyukur dengan nikmat yang telah dilimpahkan oleh-Nya namun perkongsian dari seorang pengguna Facebook yang bernama Hazaruddin Abdullah (Azhar) ini mungkin bakal membuatkan diri berasa insaf.
Petang itu, dia pergi ke sebuah pelantar ikan bersama keluarga dan si isteri meminta dibelikan udang segar harganya RM70 untuk dua kilo. Di sebelah mereka ada seorang pakcik yang di sebelahnya ikan yang agak berbau dipanggil ikan baja. 
Si anak yang melihat pakcik bekenaan bayar RM2 untuk ikan itu bertanya, “Pakcik hendak bagi makan kucing ke? Ikan tu tak berapa elok, anjing kebun ayah pun tak nak makan, berbau.”
Orang tua itu terus menggosok kepala anak kecik itu sambil berkata, “Anak bertuah, ayah anak orang kaya. Boleh beli udang besar, ikan elok. Pakcik anak ramai, sekarang pakcik tak toreh getah lagi, tak larat, ikan ini bau sikit saja. Pakcik bukan beli untuk kucing. Pakcik beli untuk keluarga pakcik”.
Sejurus pakcik itu menjelaskannya, si ayah tergamam lalu cepat-cepat meminta maaf dan orang di sekeliling pelantar terdiam. Anak kecil yang tidak mengerti terus menangis. “Iqram minta maaf ayah, Iqram ingat pakcik hendak bagi kucing.” Lalu Hazaruddin terus belikan ketam dan udang buat pakcik tersebut yang pada mulanya keberatan untuk menerimanya.
Malam itu selepas balik, isteri Hazaruddin masak ikan stim dan udang goreng dan pada ketika itu air matanya berderai. “Emak makan apa dekat kampung malam ini?” Hari ini dia terkenang sewaktu kecil dulu di mana ibunya juga mengutip ikan yang tidak sesuai dibuat keropok dalam tong ikan untk dijadikan santapan mereka sekeluarga.
Rata-rata netizen yang membaca tentang kisah ini terkesan dengannya dan meluahkan rasa sedih mereka. Pada zaman serba canggih dan moden ini masih lagi ada insan yang menjalani hidup penderitaan dan kepayahan hidup seumpama ini.

Merintih sedih dalam jiwa tatkala mendengar kisah yang benar berlaku di dunia realiti seperti ini. Bagaimana pula yang korang rasakan?

Bayar Beribu-ribu, Namun Benarkah Terapi ‘Mencuci Darah’ Hanyalah Satu Penipuan?

Rawatan ‘mencuci darah’ yang dikenali dengan nama terapi Ozone kini semakin mendapat tempat di kalangan masyarakat yang pentingkan kesihatan. Meskipun perlu mengeluarkan bajet yang agak tinggi, namun atas kesedaran terhadap kesihatan mereka ini dilihat tanpa ragu-ragu membuat rawatan tersebut. 


Satu perkembangan yang baik, untuk jangka masa panjang kan! Namun, seorang netizen telah mendedahkan penipuan dan juga perkara sebenar yang didapati daripada melakukan rawatan mencuci darah tersebut. 
“Kita tengok artis buat kita buat. Itu masalah orang kita, ikut tanpa buat research. Percaya bulat-bulat. Pendapat saya banyak buruk dari baik.”
Anda boleh melihat sendiri penerangan yang diberikan. Katanya, sumber kajian didapati daripada laman Psuedoscience Watch


Buat anda yang tidak pernah mendengarnya, laman tersebut biasanya mendedahkan banyak penipuan yang dilakukan oleh pengusaha tempatan khususnya dalam memasarkan produk mereka dengan terma-terma saintifik.
Sebagai pengguna, seharusnya kita mengkaji terlebih dahulu keberkesanan sesuatu rawatan terutama ia bukan datang daripada pihak pakar di hospital. Tak salah keluarkan duit untuk kesihatan, namun lebih baik memilih jalan yang sewajarnya daripada menjadi sia-sia sahaja. 
Namun, bagi anda yang masih mahu melakukan terapi ‘mencuci darah’ ini tiada siapa yang melarang. Mungkin banyak juga testimoni yang berjaya sebelum ini kan. Tepuk dada tanya selera.

Apa Yang Dilakukan Oleh Lelaki Ini Menyentuh Hati Netizen

Sememangnya rakyat Malaysia sangat baik hati. Sebuah video yang viral di laman Twitter yang di muat naik oleh @ynrazak telah menyentuh hati setiap netizen. 
Mengikut kisah dari wanita tersebut singgah sebentar di Shell Ampang dan budak tersebut telah menunggu disitu. Teman lelaki wanita tersebut kemudian menyuruh budak tersebut untuk tunggu sebentar sementara beliau masuk ke kedai serbaneka tanpa mengetahui apa yang akan berlaku seterusnya.

Rata-rata netizen memuji sikap lelaki tersebut dan sedih melihat keadaan remaja lelaki tersebut. Video tersebut yang viral di laman Facebook dan hampir ditonton sebanyak 800,000 kali. 

“Allahuakbar, berlinang sekejap. Sebak pagi-pagi tengok video ini. Manusia yang mulia hati budinya. Semoga Allah memberkati lelaki itu dan keluarganya,” kata netizen.