Isu #2Kerja, Ahmad Maslan Pertahan Kenyataannya

Dalam mempertahankan cadangan beliau bahawa rakyat Malaysia harus melakukan tiga kerja bagi menampung kos sara hidup yang semakin meningkat, Datuk Ahmad Maslan berkata apa yang dimaksudkannya itu adalah dari segi konteks perniagaan dalam talian selain kerja sedia ada.


Beliau berkata dirinya turut mempunyai tiga tugas dalam satu masa iaitu sebagai Ahli Parlimen, Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa & Industri dan Ketua Penerangan Umno.

“Saya ada 3 kerja: Ahli Parlimen, Timbalan Menteri, Ketua Penerangan Umno. Ramai dah di Malaysia buat #2kerja. Berusaha gigih cari rezeki yang halal.

“Jika kerja sedia ada waktu siang, boleh business online waktu malam dan hujung minggu asal tak jejas prestasi, boleh tambah pendapatan,” tulisnya di Twitter pada Selasa menggunakan hashtag #2kerja.

Terdahulu, Ahmad dalam satu majlis usahawan Johor pada Sabtu lalu berkata bukan sesuatu yang luar biasa bagi mereka yang tinggal di kawasan luar bandar mempunyai lebih satu pekerjaan.


Ahmad yang juga Ahli Parlimen Pontian turut menegaskan “ada diantara mereka yang menoreh getah di waktu pagi dan bercucuk tanam di sebelah petang, manakala memotong rumput pada waktu pagi dan membina rumah di petang hari.

Beliau bagaimanapun menjelaskan mengenai satu laporan dalam Astro Awani dengan tajuk yang mencadangkan kerajaan menggalakkan orang ramai melakukan dua pekerjaan.

“Saya menyebut bahawa kementerian menggalakkan perniagaan dalam talian untuk meningkatkan pendapatan dan ia trend semasa dalam perdagangan. Tajuk berita Astro Awani tidak tepat.

“#2kerja ada peraturan yang perlu diikuti untuk mereka yang kerja tetap, maka patuhilah. Untuk yang kerja sendiri, tak ada isu.

“#2kerja YB Lim Guan Eng Adun/MP/CM. YB DS Wan Azizah Adun/MP/Ketua Pembangkang. 3 kerja. Saya cadang kerja yang ada + business online. Marah?,” tulisnya.

“Wahai Najib Razak” : Luahan Terbuka Seorang Rakyat Malaysia kepada Perdana Menteri Jadi Viral

Satu luahan terbuka seorang pengguna Facebook yang menggunakan nama Mohd Ruzaimi Hussain menjadi viral di media sosial Facebook setelah dia berkongsi luahan tersebut di Facebook miliknya.


Menurut Ruzaimi, apa yang ditulis olehnya adalah dari pengalamannya sendiri yang beliau sifatkan mungkin tidak pernah dirasai oleh pemimpin-pemimpin atasan negara.

“Saya bukanlah wakil rakyat mahupun berpendidikan amat tinggi cuma apa yang saya taipkan hanyala pengalaman hidup sendiri yang mungkin x pernah dirasai oleh pemimpin atasan kita”, tulis beliau di Facebooknya di dalam posting berasingan.

Luahan hati pengguna Facebook itu telah dikongsi 1,743 kali.

Luahan terbuka oleh Mohd Ruzaimi Hussain

Wahai Najib Razak.. kau x pernah rasa mcm mane tengok beg duit ade cuma rm5 .. ko x pernah rasa pergi ATM tgk dlm akaun ade rm20 dan hanya dapat kluarkan rm10. 


Ko x pernah rasa hanya makan ikan bilis masak kicap dan telur mata lembu selama sminggu.. kau x pernah rasa nak tuang minyak tgk dlm poket cme ade rm5 tp hanya tuang rm3. 


Kau x pernah rasa makan nasi kat tepi jalan masa tgh rehat kerje sambil kenderaan lalu lalang dan bnyak debu jalanan..
kau x pernah rasa bila xde duit nak beli baju baru hanya dapat beli baju bundle 3helai rm10. 


Kau x pernah rasa bila ada modal skit mniaga tepi jalan lalu diberi saman oleh majlis daerah atau perbandaran.. 


kau x pernah rasa bila malam terpaksa tutup smua suis lampu dan kipas hanya untuk jimat elektrik.. lau x pernah rasa satu hari hanya bole guna 2 baldi air tuk kegunaan satu hari demi menjimatkan bil air.. 


kau x pernah rasa bila tengok orang yang mampu pakai mahal2 tapi teringat dalam beg duit ade rm30.. 


kau x pernah rasa walaupun demam tp x beli panadol kat 7eleven sbb duit x cukup.. 


kau x pernah rasa walaupun hujan terpaksa start motor pergi kerje walaupun baju hujan xde demi x dipotong gaji bulanan.. 


kau x pernah rasa bila dapat gaji rm900 senyuman tinggi menggunung pada hari pertama tapi bila hari ke2 dah bermasam muka sbb banyak benda nak dibayar.. 


kau x pernah rasa bila tapak kasut tercabut kau akan pergi kedai rm2 tuk beli gam dan tampal balik kasut tu yang mana hnya bole tahan slama 3 hari.. 


kau x pernah rasa bila ibu bapak kita nak kan sesuatu terpaksa kita sebagai anak simpan dlm hati saja dan mengambil masa yang agak lama tuk tunaikan impian ibu bapa kita tu.. 


kau x pernah rasa ini semua… sebab bila kau bangun dari tido semuanya dah tersedia.. -inilah apa yang aku rasa sebagai rakyat malaysia pada hari ini.

Luahan Hati TMJ Kepada Almarhum Tunku Jalil

Anakanda keempat Sultan Johor, Tunku Abdul Jalil Iskandar Ibni Sultan Ibrahim Ismail mangkat pada jam 7.11 malam Sabtu di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru.

Tunku Abdul Jalil mangkat pada usia 25 tahun akibat kanser hati. Kami kongsikan luahan hati TMJ yang ditulis di FB Johor Southern Tiger.



Kepada adikku yang dikasihi… Dalam banyak malam yang berlalu, inilah malam yang paling sukar untuk saya. Kita semua amat sayang dan rindukan kamu. Kamu yang sentiasa membuatkan kita tersenyum. Kamu juga kekuatan dan inspirasiku. Kamu punyai satu sifat yang kita tiada; jiwa yang penyayang dan rendah diri. Saya sayangkan kamu sepenuh hati dan sangat rindukan kamu. Kamu takkan dilupakan. Namamu akan dibawa oleh warisku. Senyumanmu adalah kekuatanku. Semoga Allah merahmatimu, adikku. Saya sentiasa sayangkan kamu. DYAM Brigadier Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim, Tunku Mahkota Johor

Tunku Laksamana Johor Tunku Abdul Jalil Mangkat

Tunku Laksamana Johor, Tunku Abdul Jalil Sultan Ibrahim, 25, mangkat pada pukul 7.11 malam Sabtu di Hospital Sultanah Aminah di sini akibat kanser. 


Almarhum merupakan anakanda keempat dari enam adik beradik putera Sultan Ibrahim dan Permaisuri Johor, Raja Zarith Sofiah Almarhum Sultan Idris. 

Yang Dipertua Jumaah Majlis Diraja Johor, Datuk Abdul Rahim Ramli yang mengumumkan mengenai berita kemangkatan itu berkata jenazah Almarhum akan diiring ke Istana Besar malam ini dan ditempatkan di Bilik Khas Istana Besar. 

“Istiadat siram jenazah dan kafan akan dilakukan kira-kira 7 pagi esok (Ahad) dan seterusnya jenazah Almarhum akan disemayam di Bilik Singgahsana Istana Besar,” kata beliau dalam sidang akhbar di Bukit Timbalan di sini, Sabtu.

Abdul Rahim berkata penghormatan untuk orang kenamaan pula akan bermula pada pukul 11.30 pagi hingga 12.30 tengah hari, sebelum jenazah disembahyangkan dan dimakamkan di Makam DiRaja Mahmoodiah di sini selepas waktu Zohor esok (Ahad).



Beliau berkata jenazah Almarhum akan dibawa menggunakan pedati yang akan ditarik oleh Askar Timbalan Setia Johor melalui Jalan Istana Besar terus ke makam tersebut sepanjang tiga kilometer.

Turut mengiringi jenazah ialah Sultan Ibrahim serta anakanda-anakandanya yang lain, kata beliau.

Abdul Rahim berkata Almarhum akan disemadikan di sebelah kanan makam nendanya Almarhum Sultan Iskandar Almarhum Sultan Ismail yang mangkat pada 22 Januari 2010, atas permintaan Tunku Abdul Jalil sebelum ini.

Diputerakan pada 5 Julai 1990, Almarhum disahkan menghidapi kanser hati tahap empat sejak Disember tahun lepas dan pernah menjalani pemindahan hati di sebuah hospital pakar di Guangzhou, China sebelum ini.

Zaid Ibrahim Akan Didakwa Sebab Gesa Najib Letak Jawatan

Bekas menteri, Datuk Zaid Ibrahim akan didakwa di Mahkamah Sesyen di sini mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 berhubung bahan yang dimuatnaik pada laman blognya bertarikh 2 September lalu.


Zaid dipercayai dengan niat menggunakan aplikasi Internet untuk mengeluarkan kenyataan menggunakan bahasa kesat terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengikut Seksyen 233 (1) (a) akta berkenaan.

Keterangannya dirakamkan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi pada 2.15 petang, Khamis. Zaid diiringi dua peguam meninggalkan balai berkenaan sejam kemudian.
“Saya dipanggil ke ibu pejabat ini untuk merakamkan keterangan dan menyerahkan paparan skrin blog termasuk teks menyokong bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang meminta supaya Najib meletak jawatan,” kata Zaid.

Zaid berkata, beliau sedia berhadapan dengan sebarang kemungkinan.

“Di negara demokratik, kita sepatutnya diberi kebebasan untuk menyuarakan pandangan untuk manfaat negara,” katanya di luar balai berkenaan.

Kenyataan Zaid pada blognya, www.zaid.my bertajuk “Rally Behind Tun Mahathir Mohamad”.

Beliau juga dipanggil untuk memberi keterangan berhubung perkara sama dan disiasat mengikut Akta Hasutan pada November lalu.

Adik Kevin Morias Dakwa Kematian Berkaitan Siasatan Pemimpin Tertinggi

Kematian mendiang Timbalan Pendakwa Raya, Anthony Kevin Morais didakwa ada kaitan dengan siasatan rasuah melibatkan pemimpin tinggi dan isterinya. Abang kepada mendiang, Charles Morais membuat pengakuan dalam akuan bersumpah yang mendakwa adiknya yang mati dibunuh pada September lalu sedang menyiasat kes melibatkan seorang pemimpin dan isterinya.

“Tiga bulan sebelum Kevin meninggal dunia, dua memberitahu saya bahawa pemimpin itu adalah ‘lelaki dahsyat’ dan isterinya adalah lebih dahsyat ,” katanya sambil menambah mereka berdua berkomunikasi dalam bahasa Malayalam sepanjang perbualan telefon itu.

“Kevin takut perbualan kami ‘dirakam’, oleh itu kami bercakap dalam bahasa ibunda kami,” katanya.

Charles berkata, dia juga ‘sangat tidak puas hati’ dengan laporan bedah siasat oleh Hospital Kuala Lumpur.

Katanya, laporan pertama mendapati Kevin kemungkinan mati kerana lemas.

“Ini membuatkan saya ketawa kerana hanya ada satu baris dalam laporan itu. Ia tidak menjelaskan lebih lanjut,” katanya.

Oleh itu, dia memfailkan perintah mahkamah untuk bedah siasat kali kedua. Pengurusan kes itu akan ditetapkan pada 4 Disember depan.

Pada 28 September lalu, seorang anggota tentera dan enam lagi didakwa di Mahkamah Majistret di sini kerana membunuh Kevin.

“Saya tidak percaya Kevin telah dibunuh kerana dia mendakwa kakitangan kerajaan terlibat dengan rasuah.

“(tetapi) Saya percaya dia mati kerana dia ‘tahu terlalu banyak’ mengenai perbuatan jenayah oleh mereka yang berkedudukan tinggi.

Permohonan Skim Deposit Rumah Pertama 2016 Online

Permohonan Skim Deposit Rumah Pertama 2016 Online. Ramai Rakyat Malaysia yang inginkan rumah pertama sendiri namun pembayaran deposit rumahkerap kali menjadi isu berbangkit dan penghalang untuk mereka memiliki rumah. Langkah kerajaan menyediakan peruntukan RM200 juta bagi pembeli rumah pertama dalam Skim Pembiayaan Deposit Rumah Pertama 2016 Online merupakan satu peluang terbaik untuk mereka memiliki rumah khususnya bagi kumpulan berpendapatan rendah dan pertengahan.


Objektif utama Skim Deposit Rumah Pertama 2016 Online ini seperti dibentangkan dalam Bajet 2016 adalah membantu pembeli rumah pertama memiliki rumah mampu milik dengan memberi bantuan bayaran deposit sekaligus meringankan beban rakyat.

Untuk keterangan yang lebih lanjut, sila layari http://www.kpkt.gov.my/

Syarat-syarat Permohonan Skim Pembiayaan Deposit Rumah Pertama 2016 Online

  • Warganegara Malaysia yang berumur 21 tahun dan ke atas
  • Belum pernah membeli atau memiliki rumah pertama
  • Pendapatan bulanan isi rumah adalah di bawah RM5,000 bagi mereka yang sudah berkahwin
  • Pendapatan bulanan individu tidak lebih daripada RM2,500 (Belum berkahwin)
  • Tarikh Permohonan – Orang ramai boleh mengemukakan permohonan bermula Januari 2016
Sila layari Laman Web Rasmi Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan di http://www.kpkt.gov.my/ untuk keterangan/ pengumuman penting yang lebih lanjut mengenai Permohonan Skim Pembiayaan Deposit Rumah Pertama 2016 Online.

Tarikh Pembayaran BR1M 2016 Bantuan Rakyat 1Malaysia

Tarikh Pembayaran BR1M 2016 Bantuan Rakyat 1Malaysia. Umum sedia maklum yang Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) akan diteruskan pada tahun 2016 dengan penambahan 1 kategori baru dan jumlah bantuan dinaikkan seperti diumumkan dalam Pembentangan Bajet 2016 oleh PM pada 23 Oktober 2015. Mengikut jadual bayaran 2015, tarikh Pembayaran BR1M 2016 Bantuan Rakyat 1Malaysiaakan dibuat seperti berikut dimana ansuran bayaran akan di buat sebanyak 3 kali:-


Tarikh Pembayaran BR1M 2016 Bantuan Rakyat 1Malaysia

1. Kategori Baru e-Kasih (Pendapatan Bulanan di bawah RM1,000 sebulan:
Jumlah Bantuan RM1050

Daftar Borang eKasih
Ansuran Pertama : RM350 (Januari 2016)
Ansuran Kedua : RM350 (Mei 2016)
Ansuran Ketiga : RM350 (September 2016)

2. Kategori Pendapatan Bawah RM3k : Jumlah Bantuan RM1,000

Ansuran Pertama : RM300 (Januari 2016)
Ansuran Kedua : RM350 (Mei 2016)
Ansuran Ketiga : RM350 (September 2016)

3. Kategori Pendapatan RM3k Hingga RM4k : Jumlah Bantuan RM800

Ansuran Pertama : RM250 (Januari 2016)
Ansuran Kedua : RM250 (Mei 2016)
Ansuran Ketiga : RM300 (September 2016)

4. Kategori Individu Bujang Pendapatan Bawah RM2k : Jumlah Bantuan RM400
RM400 pada Januari 2016

Bagi Skim Khairat Kematian pula, pemberian sebanyak RM1000 akan diteruskan.

Kaedah Cara Pembayaran BR1M 2016

1. Akaun Bank
Pembayaran akan dimasukkan terus ke dalam akaun bank penerima untuk pemohon yang menyatakan no akaun bank semasa memohon. 
2. Baucar BR1M
Pemohon yang tiada akaun bank akan menerima baucar bayaran BR1M. Ianya boleh ditunaikan di bank seperti Bank Simpanan Nasional (BSN), CIMB atau Maybank.

Hotline BR1M

Untuk sebarang masalah atau pertanyaan mengenai BR1M 2016, boleh hubungi:
Nombor hotline Kementerian Kewangan Malaysia 03-8882 4565 / 03-8882 4566
Nombor bebas tol Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) 1-800-88-2716
Email kepada [email protected]
Permohonan baru, kemaskini BR1M dan semakan status, sila klik DISINI

Polis Mula Siasatan Ke Atas NOW

Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata siasatan terhadap Pusat Pendedahan Maklumat Kebangsaan (NOW) telah dimulakan. Beliau menambah NOW mendapatkan dokumen Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam (Yapeim) secara tidak sah. 


Siasatan dijalankam susulan laporan polis yang dibuat oleh Ketua Pengarah Eksekutif Yapeim Datuk Abibullah Samsudin pada Rabu lalu. 

“Benar kita sudah memulakan siasatan. Atas salah guna atau kes menyalahgunakan kuasa dan ia di bawah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM),” Khalid menambah tidak ada penangkapan yang dibuat kerana siasatan masih di peringkat awal. 

Abibullah berkata tuduhan NOW ke atas Yapeim tidak berasas dan dokumen itu diperoleh secara tidak sah. Beliau mendakwa Pengarah NOW Akmal Nasir menyebar maklumat salah dan fakta yang tidak betul dengan niat untuk memfitnah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

“Saya Pun Cari Makan” Kenyataan Gurauan – Pengerusi PAC

Kenyataan ‘saya pun cari makan’ oleh Pengerusi Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC), Datuk Hasan Arifin hanya gurauan untuk wujudkan suasana lebih mesra dengan petugas media.


Beliau berkata, petugas media dimaklumkan agar kata-katanya tidak perlu dilaporkan. “Kata-kata itu hanya sekadar gurauan. Sebelum ini, saya menyatakan buat masa ini PAC tiada keperluan memanggil Perdana Menteri,” ujarnya dalam satu kenyataan di Parlimen pada Rabu.

Menjelaskan dengan lanjut, Hasan menyatakan beliau secara kebetulan mengaitkan kata-katanya itu dengan penyediaan makan tengah hari untuk para media.

Beliau juga menyatakan mana-mana portal berita yang melaporkan kata-katanya, ‘saya pun cari makan’ sebagai sesuatu yang tidak beretika.

“Ia menjejaskan hubungan saya dengan petugas media serta reputasi saya selaku Pengerusi PAC dan ahli politik,” katanya.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo menggesa Hasan Arifin meletak jawatan dari jawatan Pengerusi PAC.

Gobind menggambarkan kenyataan Hasan memalukan selain menggambarkan Pengerusi PAC tidak bebas.